משרד עורכי הדין מאיר מירסקי ושות’ | Meir Mirsky & Co. Law office
טל: 08-9988080 | פקס: 08-9988081 | Email: meir@mirskylaw.co.il
פרופ' אברהם פצ'ורניק 5, פארק המדע, נס ציונה
כל הזכויות שמורות. משרד עוה"ד מאיר מירסקי ושות' ©
משרדנו מעניק ייעוץ וליווי משפטי למייסדי וחברי עמותות ומלכ"רים בהתנהלותן השוטפת, החל מתהליך הקמת העמותה/המלכ"ר על שלביו השונים באופן המיטבי וחכם דרך ליווי משפטי שוטף, לרבות הוצאת אישורים והכרה לצורך סעיף 46 לחוק, וכן ייצוג הן מול רשם העמותות וההקדשות ובערכאות השיפוטיות השונות וכלה בפירוק העמותה/מלכ"ר במידת הרצון והצורך.
מתאפשרת באמצעות רישומה כדין ברשם העמותות וע"י שני מייסדים לפחות. על מטרות העמותה להיות חוקיות וללא כוונת. פתיחת עמותה מתאפשרת במילוי והגשת מסמכים ייעודיים לרשם העמותות ואישור עו"ד.
מאחר וכל פרט חשוב, טיפול בבקשה עשוי להתעכב במקרה ומי מהפרטים הנדרשים חסר או חלקי, אם ניסוח מטרות העמותה מעורפל או כללי מדי וכד' , לפיכך נכון יהיה להיעזר בגורם מקצועי הבקיא בנושא.
בעת אישור הבקשה יתווסף שמה – בצירוף המספר הרשום שיינתן לה – לפנקס העמותות, ולמייסדים תישלח תעודת רישום ("תעודת התאגדות") חתומה. הודעה בדבר הקמת העמותה תפורסם ברשומות.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני
תקנון העמותה מהווה הסכם כתוב המסדיר את אופי פעילות העמותה, ומחייב את כלל חבריה. בעת הגשת בקשה לרישום עמותה על מייסדי העמותה להחליט אם לאמץ תקנון ייעודי המותאם ספציפית לאופי הפעילות המבוקשת, לחלופין לאמץ את "התקנון המצוי" המופיע בחוק העמותות, ככתבו או בתוספת שינויים. לשון התקנון חייבת להיות עברית או ערבית.
בהתאם לחוק, כל שינוי תקנון של עמותה רשומה מצריך החלטה ברוב קולות באסיפה הכללית, ולאחר מכן העברת דיווח לאישור רשם העמותות, בצירוף פרוטוקול האסיפה בחתימות מקוריות של שני חברי ועד. לעתים יידרשו שלבים נוספים בתהליך, ובמקרה של שינוי קיצוני יותר ייתכן כי הרשם ידרוש כי ההחלטה תאושר על-ידי בית המשפט.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני
כל עמותה או חל"צ (חברה לתועלת הציבור) נדרשת להגיש מסמכי דיווח שנתיים לרשם העמותות – דוגמת דו"ח כספי, דו"ח מילולי, רשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה ועוד – הכל כמפורט בחוק העמותות ובתקנות העמותות.
מלבד זאת קיימת חובת דיווח ספציפי לרשם על כל החלטה משמעותית שנתקבלה בעמותה, כגון שינוי כתובת, מינוי בעלי תפקידים מסוגים מסוימים וכד' במועדים שקבע המחוקק.
החלטות מסוימות מחויבות לא רק בדיווח לרשם העמותות אלא גם בקבלת אישורו, כגון שינוי שם העמותה, שינוי מטרות העמותה, שינוי תקנון העמותה וכיו"ב.
למילוי חובות הדיווח חשיבות רבה ועל פי רוב ישמשו את העמותה במשך דרכה. בעתות שונות תתבקש העמותה להציגם להוכחת התנהלותה התקינה ועמידתה בקריטריונים מסוימים. בין היתר, הדבר יידרש במהלך טיפול בבקשות של עמותה להטבות ולתמיכות המגיעות למלכ"רים.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני
אישור ניהול תקין מהווה חותמת לעמידת העמותה בדרישות החוק ומטרות העמותה המוצהרות. קבלת האישור על ניהול תקין מותנית בעמידה מדוקדקת בהנחיות שהוגדרו לכך ע"י רשם העמותות.
הצגת אישור ניהול תקין מהווה דרישת סף מעמותה המעוניינת לקבל תמיכה מרשויות מקומיות או מגורמים ממשלתיים. פעמים רבות גם קרנות ותורמים פרטיים מעוניינים בהצגת אישור ניהול תקין על מנת להבטיח כי תרומתם תגיע למחוז המיועד לה.
קבלת אישור ניהול תקין בפעם הראשונה תתכן רק כעבור שנתיים מיום הקמת העמותה, ואשר במהלכן הוכיחה עמידה בקריטריונים המפורטים בחוק. האישור שיינתן תקף עד לסוף אותה שנה קלנדרית, והוא דרוש חידוש בכל שנה.
בהתגלות ליקויים בתפקוד העמותה, תיתכן שלילת האישור הקיים, ובמקרים מרחיקי לכת עשויים להינקט הליכים משמעתיים נגד העמותה או החל"צ עד כדי הגעה להליך פירוק.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי, ואינו מחליף ייעוץ פרטני
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני
הענקת תרומה לעמותה שהוכרה כ"מוסד ציבורי" וקיבלה אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, מקנה זיכוי בשיעור יחסי ממס בגינה. לפיכך, הכרה בגוף כמוסד ציבורי לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה חשובה ביותר ובהכרח מעודדת תורמים.
"מוסד ציבורי" מוגדר בחוק כגוף הפועל למען מטרות ציבוריות ומגיש דו"חות כספיים על הוצאותיו והכנסותיו, ולו שבעה מייסדים לפחות אשר מרביתם אינם קרובים זה לזה. על מנת לקבל הכרה כ"מוסד ציבורי" נדרש המוסד לעמוד במבחנים שונים ובקריטריונים נוספים שנקבעו, על מנת לוודא כי הפעילות משרתת את כלל הציבור (ולא רק קבוצות מסוימות מתוכו), וכי הפעילות אינה בעלת אופי עסקי בעיקרה. בנוסף לכך, על מנת לקבל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, נדרש אישור שר האוצר ואישור ועדת הכספים של הכנסת.
לבקשה להכרה כ"מוסד ציבורי" לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה יש לצרף מסמכי יסוד של העמותה, מסמכי דיווח ואישורים שונים וכן אישור ניהול תקין. כמו כן יש לצרף כתב התחייבות של חברי הנהלה, שבו מתחייבת העמותה התחייבויות שונות, כגון להגשת דו"חות שנתיים ועוד.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני
מידי שנה מתפרסמים קריטריונים למתן תמיכה כספית למוסדות ציבור, בהתאם להחלטת הממשלה אשר קובעת לאלו נושאים תוענק תמיכה ממשלתית באותה שנת תקציב. מבחני התמיכה כוללים הגשת טפסים ומסמכים שונים, אשר יש לצרפם לבקשה ולהגישם עד למועד האחרון שנקבע. הבקשות נדונות ע"י ועדת התמיכות.
מוסדות ציבור מסוימים עשויים אף להיות זכאים לתמיכה ו/או לפטור בתשלום ארנונה שבה מוחזקים נכסי המוסד. הרשות המקומית היא המקבלת את הבקשה ובוחנת אותה, ובמידה ותמצא לנכון להמליץ על אישור התמיכה במוסד – מועברת בקשת התמיכה לאישור הממונה על המחוז במשרד הפנים.
מלבד זאת קיימים בעיריות וברשויות מקומיות נהלים, המשתנים ממקום למקום – להגשת בקשות לתמיכה כספית (מסוג זה או אחר) במוסדות ציבור, ולבחינת אישורן של הבקשות הללו.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני
פירוק של עמותה קיימת יכול להתרחש בשני מקרים: בהתאם להחלטה שקיבלו חברי העמותה באסיפה הכללית (פירוק מרצון), או מתוקף צו שניתן מבית המשפט.
במקרה של פירוק מרצון – יש להודיע לכל חברי העמותה 21 יום מראש על הכוונה להעלות את ההצעה למליאת האסיפה הכללית. בטרם קיום האסיפה יש לוודא כושר הפירעון של העמותה ועל סמך זאת להגיש תצהיר של רוב חברי הוועד לפיו בתוך שנה תוכל העמותה לפרוע את מלוא חובותיה.
אישור החלטה על פירוק מרצון תאושר במליאה ברוב של שני שלישים מן המצביעים (אלא אם נקבע אחרת בתקנון העמותה). בהחלטה יש לכלול מינוי של מפרק לעמותה שתפקידו לטפל בהליך הפירוק, בכינוס נכסי העמותה וגביית חובותיה, ובהעברת יתרת הנכסים לעמותה בעלת מטרות דומות ע"פ ההוראות החלות בעניין זה. מעת קבלת ההחלטה על פירוק מרצון תרוכז פעילות העמותה בידי המפרק בלבד, ותעסוק אך ורק בנושאים הדרושים להשלמת הליך הפירוק.
פירוק עפ"י צו בית משפט – את הבקשה לפירוק עשוי להפנות לבית המשפט אחד מהגורמים הבאים: היועץ המשפטי לממשלה, רשם העמותות, אחד מנושי העמותה, או העמותה עצמה. עילות אפשריות למתן צו לפירוק מבית המשפט יכולות להיות העדר כושר פירעון של העמותה, אי עמידה בתקנון ובמטרות של העמותה, או הפרת החוקים והתקנות הכלליים להתנהלות עמותות. צו לפירוק בידי בית המשפט יוכל להינתן גם לעמותה שכבר החלה בפירוק מרצון.
* אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ פרטני